Find dit spor

Undervisere og forsker præsenterer deres resultater og erfaringer på konferencens 10 temaspor. Find og deltag på det spor, du på forhånd har valgt.

Formiddagens spor

  • Hvordan former teknologi og AI fremtidens uddannelser, professioner og erhverv? Og hvordan kan vi få øje på potentialer og problemer, når vi inviterer både håb, bekymring og digital forestillingskraft indenfor i kritisk reflekterende rum?

    Tid: 10.45-12.45

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Vi åbner tidskapslen: Håb og bekymringer forbundet med kunstig intelligens på VIA

    • Malthe Stavning Erslev, Uddannelsesakademiet 

    Præsentation 2: Chatbots i undervisningen og i praksis

    •  Astrid Hanghøj, Softwareingeniøruddannelsen 
    • Ditte Amund Basballe, Uddannelsesakademiet 
    • Malte Stavning Erslev, Uddannelsesakademiet
    • Mette Wibroe Nielsen, Ergoterapeutuddannelsen
    • Mikkel Hjorth, Center for skole og læring
    • Thomas Emil Hoppe Sehstedt, Sygeplejerskeuddannelsen 

    Præsentation 3: Udvikling af studerendes digitale forestillings- og handlekraft ved hjælp af entrepreneurskabsdidaktik 

    • Louise Krobak Jensen, Pædagoguddannelsen
    • Maria Høeg Beierholm, Læreruddannelsen 
    • Anette Kjær Bavnshøj, Sygeplejerskeuddannelsen 
  • Hvordan tilrettelægger vi uddannelse, så studerende og meduddannere udvikler og vedligeholder professionsidentitet og professionel identitet? Og hvilke udfordringer og muligheder følger med?

    Tid: 10.45-12.45

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Uddannelseslærere som professionel position i læreruddannelsen - En undersøgelse af uddannelseslæreres professionelle identitet

    • Ditte Holch Jensen, Læreruddannelsen
    • Dorthe Ansine Christensen, Læreruddannelsen 

    Præsentation 2: Menneske først, så meritstuderende. Et indblik i voksne sporskifteres transitionsproces ind i lærer- og pædagogprofessionerne gennem merituddannelser.   

    • Mette H. Beck, Læreruddannelsen 
    • Charlotte Troelsen, EVU Ungdomsuddannelse, erhvervspædagogik og vejledning 

    Præsentation 3: Professionel identitet som socialrådgiver – uddannelse og profession i et spændingsfyldt felt

    • Anne Louise Kronborg, Socialrådgiveruddannelsen
    • Birgitte Lund Nielsen, Forskningscenter for professionsstudier 

    Præsentation 4: Handlekraft - professionel identitetsskabelse gennem dialog

    • Inger Marie Ladekarl, Design og business
    • Lise Kathrine Hoberg, Design og business
    • Lena Kramer Pedersen, Design og business
    • Anders Klitgaard Mølbæk, Design og business
  • Hvordan kan didaktiske greb og kreative tilgange berige undervisningen og udvikle både menneskelig og professionel identitet? Og hvad er i spil og på spil, når vi tilrettelægger de studerende lære- og dannelsesprocesser?

    Tid: 10.45-12.45

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Meningsfuld opsamling på gruppearbejde – erfaringer fra et lektorlaboratorie 

    • Ann Elveberg, Læreruddannelsen
    • Dorte Sørensen, Læreruddannelsen 
    • Henriette Duch, Forskningscenter for professionsstudier 

    Præsentation 2: Arts-Based Research at The Animation Workshop / VIA UC: Experimental Animation, and Mindful Design

    • Michelle Kranot, Center for animation, film og digitale processer

    Præsentation 3: Eksistensværkstedet: Udvikling af menneskelig og professionel identitet og dømmekraft

    • Tinne Bertram Flæng, Sygeplejerskeuddannelsen
    • Nadja Aagaard Færgemand, Sygeplejerskeuddannelsen
    • Hanne Duedahl Nørgaard, Sygeplejerskeuddannelsen
  • Hvordan skaber samarbejde og samskabelse på tværs af sektorer et levende vidensflow og meningsfulde og transformative læringsoplevelser for de studerende?

    Tid: 10.45-12.45

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: : Meningsfulde Mellemrum

    • Rikke Johannesen, Læreruddannelsen og Studentervæksthuset
    • Mie Otzen, Læreruddannelsen og Studentervæksthuset
    • Maria Høeg Beierholm, Læreruddannelsen og Studentervæksthuset

    Præsentation 2: : Samskabelse i Topform - Når Praksissamarbejde Skaber Magi 

    • Ane Wolfsberg, Center for skole og læring
    • Louise Lottrup, Center for skole og læring 

    Præsentation 3: Fundamentals of Care skaber sammenhæng mellem teori og praksis

    • Ingrid Villadsen Kristensen, Sygeplejerskeuddannelsen
    • Lone Toft, Sygeplejerskeuddannelsen 

    Præsentation 4: Forskningssamarbejde med praksis – et eksempel på arbejde med vidensflow: Perspektiver på forskningens mulighed for at bidrage til kvalificering af teacher agency 

    • Henriette Duch, Forskningscenter for professionsstudier 
  • Hvordan ser det ud, når vi tør tænke og tilbyde studerende forskellige typer af arenaer og udfordre traditionelle rammer for deres læreprocesser? 

    Tid: 10.45-12.45

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Scenariebaseret undervisning og didaktik – i et outdoor perspektiv 

    • Janni Skjøtt Walker, Pædagoguddannelsen 

    Præsentation 2: Udbredelse af og kendetegn ved undervisning af studerende udenfor læreruddannelsens mure.

    • Mads Bølling, Center for skole og læring
    • Karen Barfod, Center for skole og læring  

    Præsentation 3: Inddragelse af studerende i forskningsprojekter

    • Lone Tang, Forskningscenter Byggeri, energi, vand og klima

    Præsentation 4: Pædagoguddannelsens 1. praktik som gruppepraktik

    • Louise Bruslund Pedersen, Pædagoguddannelsen
    • Jette Schioldan Keller, Pædagoguddannelsen
    • Johanne Glavind, Forskningscenter for professionsstudier 

Eftermiddagens spor

  • Hvordan ser det ud, når simulation, krop og performance bringes ind i undervisningen? Og på hvilke måder kan simulation bygge bro mellem teori og praksis og understøtte, de studerendes professionelle identitet?

    Tid: 13.45-16.00

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Øvelse i samtalens uforudsigelighed

    •  Anne Mette Axelsen, Pædagoguddannelsen
    • Birte Kock Larsen, Pædagoguddannelsen

    Præsentation 2: Praksisapproksimation på campus gennem rollespil: Situeret læring for studerende og kollegial videndeling mellem læreruddannere

    •  Birgitte Lund Nielsen, Forskningscenter for professionsstuder
    • Birte Debel Hansen, Læreruddannelsen

    Præsentation 3: Seksualitet og det sygeplejefaglige skøn – meningsskabelse og resonans i koblingen mellem det konkrete og det abstrakte 

    • Anne Wemmelund, Sygeplejerskeuddannelsen
    • Tinne Bertram Flæng, Sygeplejerskeuddannelsen
  • Hvordan tackler vi de udfordringer, studerende møder på deres uddannelsesrejse? Hvordan taler vi om dem? Hvordan positionerer vi dem? Hvilke barrierer og muligheder, får vi øje på, når målet er at efterleve signaturerne - for alle studerende?

    Tid: 13.45-16.00

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Et studieliv med udfordringer Et studieliv med udfordringer. Hvad ved vi om studerende med psykiske funktionsnedsættelser på de videregående uddannelser/professionsuddannelser – og hvordan skaber vi uddannelser og studiemiljøer, som understøtter disse studerendes trivsel og læring?

    • Vibeke Røn Noer, Forskningscenter for professionsstudier
    • Camilla Armstrong Gjedde, Socialrådgiveruddannelsen 
    • Johanne Glavind, Forskningscenter for professionsstudier
    • Maja Bertz Hansen, Sundhedsadministrativkoordinatoruddannelsen
    • Anne Beck, Sygeplejerskeuddannelsen, 

    Præsentation 2: Når etnicitet overskygger uddannelsernes signaturer – En drøftelse  af hvordan vi sikrer alle studerende adgang til uddannelser, vi kan være stolte af 

    • Ditte Holch Jensen, Læreruddannelsen
    • Nadia Mansour, Læreruddannelsen 

    Præsentation 3: : Vil du droppe ud af skolen? 

    • Thomas Harpøth Thorning, Læreruddannelsen 
    • Mads Kjær Larsen, Læreruddannelsen
    • Sidse Hølvig Mikkelsen, Læreruddannelsen
    • Cecilia Bunk, Læreruddannelsen
  • Ikke alle uddannelser retter sig mod tydelige og velafgrænsede professioner. Hvordan kan didaktiske greb og ny viden om faglig anerkendelse og positionering hjælpe de studerendes professionelle identitet på vej? 

    Tid: 13.45-16.00

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Udvikling af de studerendes professionelle identitet – hvilket ansvar har uddannelserne?  

    • Trine Krab Kokholm, Administrationsbacheloruddannelsen
    • Mads Kryger Frandsen, Administrationsbacheloruddannelsen

    Præsentation 2: Ny uddannelse – fra lægens sekretær til sundhedsadministrativ koordinator

    •  Gitte Nielsen, Sundhedsadministrativkoordinatoruddannelsen
    • Preben Rehr, Sundhedsadministrativkoordinatoruddannelsen
    • Anders Buch, Forskningscenter for professionsstudier 

    Præsentation 3: Præ-professionel identitet og aktionsforskning som aktivt greb i  udviklingen af professionel identitet på en professionsuddannelse 

    • Trine Hartmann Grosen, Ernæring og sundhed 
    • Nanna Ruengkratok Lang, Ernæring og sundhed
  • Der er altid noget i spil og på spil, når vi tilrettelægger de studerendes læreprocesser. Men hvordan former, styrer og forbedrer didaktiske greb og intentioner undervisning og andre læringsaktiviteter – og med hvilket mål for øje?

    Tid: 13.45-16.00

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Hvad er en sygeplejerske egentlig?

    • Nadja Aagaard Færgemand, Sygeplejerskeuddannelsen
    • Hanne Duedahl Nørgaard, Sygeplejerskeuddannelsen 

    Præsentation 2: Samtalen i pædagogik - samtaler ind i verden 

    •  Flemming Nørgaard, Pædagoguddannelsen 

    Præsentation 3: Professionsrettede prøveformer – hvad forstår vi ved det?  

    • Verner Larsen, Forskningscenter for professionsstudier 
    • Solveig Troelsen, Læreruddannelsen

    Præsentation 4: Tværfagligt undervisningsforløb i innovation og entreprenørskab med fokus på slutbrugerne. 

    • Christian Sommer, Eksportingeniøruddannelsen 
  • First mover eller reaktionær? Hvordan tager uddannelserne ansvar for, at de studerende tilegner sig kompetencer, der nu og i fremtiden skubber professioner og erhverv i en mere bæredygtig retning? 

    Tid: 13.45-16.00

    Lokale:

    Chair:

    Præsentation 1: Fra lokal pædagoguddannelse til international Unesco skole 

    •  Pia Nathalie Skødt Christensen, Pædagoguddannelsen 

    Præsentation 2: Bæredygtig udvikling - udvikling af læreruddannelsen

    • Henning Westphael, Læreruddannelsen
    • Carsten Linding Jakobsen, Læreruddannelsen
    • Jesper Garsdal, Læreruddannelsen
    • Raffaele Brahe-Orlandi, Forskningscenter for professionsstudier 
    • Søren Witzel Clausen, Læreruddannelsen

    Præsentation 3: Fremtidens kompetencer

    • Malene Pilgaard Harsaae, Center for kreative erhverv
    • Anne Louise Bang, Center for kreative erhverv